Серпень 2017

Серпень 2015Сила Серпня 

 
Назва місяця походить від слова серпанок – легкої пелени, що спускається з неба й огортає землю. 

Саме таке явище - сонячний серпанок - могли спостерігати кияни 25 липня 2016 року.

Завдяки сонячному та місячному серпанку земна природа захищається від згубного впливу нечистої сили. Тому в серпні місяці святкують Три Спаса. 

Перший спас святкують 14 серпня, з якого колись починався серпень, Другий Спас – 19 серпня і Третій Спас – 29 серпня.

В цей час проводять народні обряди, які захищають християнську віру та поля, садиби й помешкання людей та тварин від нечистої сили, що забезпечує збереження добробуту й особистого щастя людини, її здоров’я та майбутнього врожаю.

Саме в цьому полягає сила та значення серпня.

Серпень останній місяць літа, найголовніший у сільськогосподарському господарстві. Селянину та фермеру треба провести в ньому три основні роботи: викосити, зібрати врожай, зорати, та ще й засіяти.
 

Календар серпень 2017


1 СЕРПНЯ - МОКРИНИ

Від імені Макрини, сестри Василія Великого. Походила вона із знатного роду. Батько був ритором у Неокесарії, брат став одним із отців християнської церкви. Разом із матір'ю вона постриглася в дівочому монастирі. Померла у 380 р.
У нас ім'я св. Макрини перетворилось на Мокрину і, звичайно, стало пов'язуватись із словом «мокрий», чому сприяють дощі. Тому кажуть: „Який день на Мокрини, такою буде й осінь”.

- СЕРАФИМА САРОВСЬКОГО

Свято встановлене з нагоди першого відкриття мощів святого у 1903 р. На урочистостях були присутніми близько 300 тис. осіб, в тому числі імператор Микола II і його дружина Олександра. За більшовицького режиму мощі були осквернені, скинуті в полотняну торбину і вивезені. Згодом їх знайшли в Казанському соборі в Ленінграді. Нині повернуті в Дивеєвський монастир Нижньогородської області, яким опікувався Серафим.
 

2 СЕРПНЯ - ІЛЛІ ДЕНЬ

Шановане в народі свято. З прийняттям християнства він замінив слав’янського Бога Перуна. В народній уяві Ілля був могутнім і грізним розпорядником найстрашніших і водночас благодійних сил природи – блискавки та грому. Його зображували на колісниці з вогненними колесами, який посилав на землю блискавку, гримів та карав темні пекельні сили, знищував чортів, насилав на поля дощ і давав їм родючість. Цього дня випікають перший хліб з нового врожаю і пригощають ним. На Іллю припиняли купання в річках і ставках, оскільки він виганяв з полів духів та нечисту силу, яка ховалась в водоймах. Разом з тим, Ілля бере під свою опіку воду і дозволяє грішним людям – відьмам та відьмакам обмивати в ставках та річках в цей день свої гріхи. Небезпечно було в цей день працювати в полі, виганяти в поле скотину, бо нечиста сила ходить та скрізь ховається. Пасічники в цей день підчищали вулики, а мисливці робили перший виїзд на вовків.
Дощ у цей день передвіщає багатий урожай наступного року. Він вважається також цілющим і ним умиваються від різних хвороб.
Якщо в цей день гримить та блискає, то треба замітити де в землю вдарила блискавка. Через сім літ на цьому місці можна буде знайти громову стрілу – камінь, який буде допомагати лікувати хвороби та виганяти нечисту силу.
Коли в цей день помирає людина чи домашня скотина, то це вказує, що в домі немає святих ікон й інших оберегів, які б захищали від нечистої сили. Тому нечиста сила або відьма може спокійно приходити або перебувати у такому помешканні людей чи тварин, можливо, навіть мати стосунки з мешканцями. Бо, знищуючи в цей день нечисту силу, Бог може разом з нею „знищити” і людину.
За народним календарем, якщо на Іллю хмари з’являються зрання, то наступного року хліб вродить на ранніх посівах, в обід – на середніх, ввечері – на пізніх. Якщо цілий день буде сонячно, то це передбачає у наступному році недорід.

3 СЕРПНЯ - ПРОРОКА ЄЗЕКИЇЛА

Пророк Єзекиїл жив у VI ст. до народження Христа, походив з єврейського міста Сарір, був сином Бузі від племені Левія, пророком Бога Вишнього. Під час другої Єрусалимської окупації Єзекиїл був забраний Навуходоносором в полон до Вавилону (4Цар.24:1). Його пророцьке служіння тривало 22 роки. Він є автором Книги пророцтв про зруйнування Єрусалима та подій, що після наступають, а саме - духовного відродження всього людства у Христі. Єзекиїл був також великим чудотворцем - розділяв води, примножував їжу, зціляв хворих, насилав нечисть на віровідступників, які належали до коліна Данових та Гадових. Через це єврейський старшина наказав розтерзати його кіньми.

- СИМЕОНА ЮРОДИВОГО ТА ІВАНА

Симеон та Іван були сирійцями і жили у VI ст. в місті Едес. Вони товаришували. Після відвідин Єрусалиму обидва вирішили прийняти постриг і стати монахами. Згодом вони відправились в пустелю, де пробули 29 років. Після такого випробування Господь направив їх служити людям, та Іван залишився в пустелі, бо вважав себе не настільки високоморальним ніж Симеон. Симеон спочатку відправився до Єрусалиму, а потім до міста Емес, де прикинувся юродивим. Хоча робив багато добрих справ - виганяв бісів, зцілював недуги, грішників навертав на каяття та інше.

- ОНУФРІЯ МОВЧАЗНОГО

У цей день вшановують преподобного Онуфрія Печерського, який жив в Києві в 12 столітті. Онуфрій був ченцем Києво-Печерської лаври, жив в Ближніх печерах, де в даний час знаходяться його нетлінні мощі. Відомості про життя преподобного і обставини, при яких його почали вшановувати як святого, не збереглися. Відомо лише, що Онуфрій дотримувався мовчазного затвору, як і багато печерських ченців, наприклад, Феодор Мовчазний. На Русі пам'ять преподобного відзначали особливим чином: всі роботи в цей день на честь ченця належало здійснювати мовчки. Говорили, що на Онуфрія жодного зайвого слова не варто вимовляти без крайньої необхідності.

4 СЕРПНЯ - МАРІЇ МАГДАЛИНИ

За біблійними розповідями, вона народилася у селищі Магдали, згодом стала однією з улюблених учениць Ісуса Христа. Після його поховання разом з іншими жінками вона поспішила до гробу Ісуса, щоб помазати тіло Господнє миром — ароматичною олією. Однак тіло зникло. Та у неділю Ісус Христос воскрес. Після воскресіння Ісус першим з'явився перед Марією Магдалиною, яка й повідомила Його учням, що Христос живий. Вона проповідувала учення Христа в Римі, померла в Ефесі, де її поховали. Церква приєднала її до лику рівноапостольних, її вважають заступницею від холери
В нарді її називають Марією-ягідницею, бо о цій порі в лісах збирають червону та чорну смородину й інші ягоди.

5 СЕРПНЯ - ПОЧАЇВСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ

Ця ікона вважається однією із святинь Української церкви. До Почайна ікона потрапила з Константинополя в XVI ст. і деякий час була у хатній каплиці опікунки монастиря, волинської поміщиці Ганни Гойської. Згодом челядь помітила, що ікона випромінює яскраве світло. За переказами, після молитви до ікони прозрів сліпий від народження брат поміщиці. Після цього чудотворну ікону Ганна Гойська урочисто передала ченцям Почаївського монастиря. У 1675 р. на Почайна напали турецькі та татарські війська, але незабаром вони зняли облогу та відступили. Легенда пояснює це заступництвом Божої Матері. Нині ікона знаходиться в Успенському соборі Почаївської лаври.

- ТРОХИМА-БЕЗСОННИКА

Назва дня походить від імені мученика Трофима (III ст.).
На селі о цій порі тривають напружені господарські роботи і, звичайно, люди сплять мало. «Довго спати — добра не бачити».

6 СЕРПНЯ - БОРИСА ТА ГЛІБА ЛІТНЬОГО

Друге свято, присвячене першим українським святим. На відміну від весняного (див. 15 травня), називається літнім, іноді звуть його осіннім. Борис (у хрещенні Роман) був князем Ростовським, а Гліб (Давид) княжив у Муромі. Після смерті вони були визнані церквою святими страстотерпними, оскільки їх убивство мало політичний характер.
Це свято особливо популярне серед сільського населення. Адже це — період завершення дуже важливих польових робіт — жнив. Однак здавна цього дня селяни вважали за краще відпочивати, аби не накликати біди: через часті грози від блискавок нерідко загорялися копи. Можливо, тому й виникло прислів'я: «На Гліба й Бориса за хліб не берися». Проте цього дня починається сезон найбільшого збирання грибів.

7 СЕРПНЯ - ГАННИ

З нагоди Успіня праведної Анни, матері Пресвятої Богородиці. Раніше за цим днем завбачували зиму: яка погода до обіду, така зима до грудня, а яка по обіді, то така після грудня. Тому цей день часто називають Ганною Холодною.

- ОЛІМПІАДИ

На честь родички візантійського імператора Феодосія І. Володіла багатою спадщиною. За порадою Іоанна Златоуста все віддавала церквам, ченцям, удовам і сиротам. Пішла в жіночий монастир, де стала дияконихою. Померла на початку V ст.

8 СЕРПНЯ - МОЙСЕЯ УГРИНА

Служив у сина Володимира Святославича, ростовського князя Бориса, підступно вбитого в 1015 р. поблизу Переяславця. Мойсею вдалося уникнути розправи. Коли в 1018 р. польський король Болеслав Хоробрий захопив Київ, Мойсей потрапив до нього в полон. Згодом повернувся до Києва, де став ченцем щойно створеного Печерського монастиря. Помер близько 1043 р.

9 СЕРПНЯ - ПАНТЕЛЕЙМОНА

Свято встановлене на честь великомученика та цілителя Пантелеймона, який народився в Нікомідії, й навчався при дворі імператора на лікаря. У зціленні хворих Пантелеймон досяг чудових результатів, одночасно з цим він прилучився до християнської віри, за що його піддали жорстоким тортурам. За переказами, перед стратою, а це було в 305 р, він читав молитву. Коли її було завершено, з неба пролунав голос, який назвав його Пантелеймоном («всемилостивим»). Після цього цілителя зарубали мечем. Святий Пантелеймон вважається найпершим помічником хворих. Цього дня знахарі заготовляють лікарські трави, якими зцілюють свійських тварин. У селах цей день називають Паликопою, або Палієм, тому що починаються грози, а з ними виникають пожежі. Коли траплялась пожежа, то палаючі оселі чи поля тричі обходили з іконою Пантелеймона, промовляючи при цьому молитву.
Люди вірили, що на Пантелеймона блискавка влучає в те місце або навіть в тварину чи людину, коли господар цієї землі чи тварини не дотримується святих приписів – працює на великі релігійні свята, порушує піст й навіть гірше – займається чаклунством.
На Пантелеймона людина здебільшого помирає насильницькою смертю – від блискавки, нещасного випадку, автокатастрофи або в бою. Можна сказати, що люди помирають до 14 серпня або грішні, або насильницькою смертю.
Зате народжуються до 14 серпня люди обдаровані та визначні, які можуть принести велику користь багатьом людям і суспільству, а також чаклуни, відьмаки й великі аферисти.

10 СЕРПНЯ - СМОЛЕНСЬКОЇ ІКОНИ

Її ще називають Одигітрією, тобто Провідницею. Це одна з головних святинь Православної церкви. Була спочатку привезена до Києва разом з Володимирською. За твердженням багатьох дослідників, у Києві вона одержала назву Пирогощої. До неї зверталися з молитвою дарувати перемогу над ворогом. На честь ікони на Подолі було споруджено церкву святої Богородиці Пирогощої, яка згадується в літописах і в «Слові о полку Ігоревім». Храм проіснував 800 років і був знищений за радянської влади. А ікону ще за князювання Володимира Мономаха було перенесено в Смоленськ. У 1525 р., з нагоди приєднання Смоленська до Московської держави, було встановлено перше свято ікони. Друге, яке теж відзначається сьогодні, пов'язане з визволенням Смоленська від французів під час Вітчизняної війни 1812 р.
У побуті, особливо сільському, Смоленська ікона вважається вірною заступницею людей, худоби і будівель від пожежі.

11 СЕРПНЯ - КАЛЕНИКА

Від імені мученика Калиника, страченого в IV ст.
З деякими побоюваннями селяни чекають цього дня, бо раптове настання холоду може позначитись на ще не зібраному врожаї вівса й ячменю. «Не мала дівка лиха, так Каленика привела».

12 СЕРПНЯ - ІВАНА ВОЇНА

За іменем військового чиновника-християнина Іоанна, який служив при римському імператорі (IV ст.). При нагоді він допомагав братам тікати з в'язниць, укривав їх від розправ, тощо.
В народному побуті Іван Воїн вважається захисником від різних напастей та образ, від усіх видимих і невидимих ворогів. Саме тому його називають карателем злодіїв.

13 СЕРПНЯ - ЯВДОКИМА

Від імені ченця Євдокима, що жив у IX ст., в найбільшій області Малої Азії — Каппадокії, нині частина Туреччини.
Цей день нерідко звуть Євдокимовими запустами, тобто заговинами перед Успенським постом.

серпень 4 14 СЕРПНЯ - ЖИВОТВОРЧОГО ХРЕСТА ГОСПОДНЬОГО

За церковною легендою, саме цього дня зародилося дерево, з якого згодом зробили хрест, на якому був розіп'ятий Ісус Христос. Основним обрядом цього свята є церемонія освячення води. Згідно з офіційною церковною версією, цього дня (1 серпня за старим стилем) 988 р. відбулося хрещення киян Володимиром Великим.

- ПЕРШИЙ АБО МАЛИЙ СПАС

В народі це свято знаменує проводи літа. «Пішов Спас — пішло літо від нас». Цього дня проводять хресні ходи на ріки, озера та ставки. Вважається, що в цей день вода має цілющу силу, тому перший Спас називають Спасом на воді, або Мокрим і Медовим, бо пасічники освячували мед у церкві.

- СПАСІВКА, УСПЕНСЬКИЙ ПІСТ

Своєрідне продовження Великого посту. За легендою, Бог призначив для Великого посту дев'ять тижнів, але святі отці упросили його зробити перерву, бо такий строк тяжко витримати людям. Тоді Бог розділив Великий піст на дві частини сім тижнів перед Великоднем і два тижні перед Успіням Богородиці (28 серпня).

-МАКОВІЙ

Свято пов'язане з збиранням маку і його освяченням. Цього дня збирають й інші рослини, з яких протягом року готують ліки. В цей день святковою їжею є знамениті українські коржики — маковики та інше печиво, виготовлене з борошна, меду та товченого маку. На Маковія освячують криниці, що пов'язано з давнім уявленням слов'ян про виникнення життя з води.
На свято Маковія до церкви на освячення приносять букети з особливих трав та збіжжя. Букет повинен бути різнобарвним, пов'язаний червоною стрічкою. В нього можна зібрати різні квіти. Та перевагу надають чудодійним травам та квітам – чебрецю (Satureja hortensis), миколайчикам (Eryngium planum), чорнобривцям, руті-м'яті (Ruta graveolens), василькам (Centaureae cyani), туї (Thuja occidentalis) або тої, материнці (Origanum vulgare), роман-зіллю, полин-дереву (Artemisia abrotanum). Крім того, до букету іноді додають невеличку голівку соняшника. До букету включають колоски зернових та букетики дикого маку. Дикий мак, що зветься видюком, в'яжуть в невеличкі букетики по сім головок. В букеті таких макових букетиків може бути декілька.
Кожне зілля чи квіти мали своє призначення. Рута-м'ята мала оберігати господарів від усякої напасті та додавати здоров'я. Ласкавці (Bupleurum aureum) необхідні були, щоб в сім'ї панувала ласка, злагода та любов. Кудрявці (Deskurainia Sophia) потрібні, щоб у хлопців чуби були кучерявими та щоб їх дівчата любили. Маточник (Origanum vulgare) сприяв плодовитості бджіл. Соняшник уособлював сонце, тому сприяв процвітанню сім'ї, добрій долі. Колоски пшениці, жита та вівса символізують життя та Божий Промисел.
Призначення маку-видюка, миколайчиків, рути та туї вирізняється з поміж усіх квітів і трав, що входять до маковійного букету. Ці рослини захищають господарів від нечистої сили. Наприклад, рута та туя за допомогою ефірної олії не підпускають до тих, хто їх носить або туди, де вони лежать, стоять чи висять, нечисту силу. Так, в одній легенді розповідається, що нечистий не зміг підійти до дівчини через запах цих рослин: „Коли б не рута та й не тоя (туя), була б ти, дівчина, вже моя”.
Миколайчики мають синьо-фіолетовий колір та колючки. Такий колір та колючки впливають на повітря та ефірне тіло людини, тварини, рослини, підтримуючи належну частоту коливань їх ефірних тіл. Це не дозволяє нечистій силі, яка має частоту коливань матеріальних тіл, пройти через ефірні тіла людини, тварини та рослини, щоб осісти чи приєднатись до їх фізичних тіл. Таке приєднання зумовлює хворобу й навіть смерть людини, тварини та рослини.
Мак-видюк росте завжди на гепатогенних місцях землі, чим вирівнює інформаційно-енергетичне поле цієї місцини подібно дубу. Посвячений на Маковія мак-видюк здатний притягувати до себе і знищувати нечисту силу. Він ніби-то бачить нечисту силу і діє за оптичним законом – відтворює її. Та відтворитись може лише те, що створив Бог. Тому, коли нечиста сила за оптичним законом збирається в одну точку, вона гине, бо не може відтворитись. Освяченим маком-видюком обсипають хату знадвору, навіть все подвір'я, „щоб відьми не доїли корів і не приносили уроків”.
Якщо господар помічає, що в хаті діється щось неладне, наприклад, дитина вночі дуже лякається, плаче, неначе є хтось у хаті, ночами неначе хтось давить, то треба на 19 місячний день по усіх кутках розкласти ( на папірцях) мак. Його слід тримати 9 днів і на 28 місячний день зібрати і висипати у проточну воду, наприклад, у туалет, річку. Якщо існує велика небезпека, то хату або квартиру можна очищати кожний місяць.
 

15 СЕРПНЯ - СТЕПАНА-СІННИКА

Назва дня пов'язується з перенесенням близько 428 р. мощів першомученика Стефана з Єрусалима до Константинополя і збиранням отави — другого сіна. До того ж, цей святий відомий у нас як покровитель коней. «Який Степан-сінник, такий і вересень».

16 СЕРПНЯ - АНТОНА-ВИХРОВІЯ

За іменем новгородського ченця XII ст. Він заснував монастир Різдва Богородиці. Після смерті Антонія в 1147 р. виникла легенда, за якою він був італійським самітником, який утік від латинян у Новгород, приплив по морю прямо з Рима (звідси його повне ім'я — Антоній Римлянин).
Здавна було помічено, що на Антона досить часто буває вітер з вихором. «Який Антон, такий і жовтень».

17 СЕРПНЯ - ЯВДОХИ-ОГІРОЧНИЦІ

Від імені мучениці Євдокії, страченої в 364 р.
Цього часу дозрівають останні огірки, дбайливі господарі готують кадібці для їх засолювання. За Явдохою прогнозують погоду на листопад. Якщо припадає сонячний і теплий день, то погожим буде і листопад, а коли дощовий, то бути йому сірим і мрячним.

18 СЕРПНЯ - ЄВСТИГНІЯ-ЖИТНИКА

За іменем мученика Євстигнія, який помер в 362 р.
За давніх часів селяни цього дня закликали жниво, щоб нечиста сила не поселилася в ньому і не виганяла худобу з пасовищ. За Євстигнієм завбачують погоду: який Євстигній, такий і грудень.

серпень 6 19 СЕРПНЯ - ПРЕОБРАЖЕННЯ ГОСПОДА БОГА І СПАСА НАШОГО ІСУСА ХРИСТА, ЯБЛУЧНИЙ СПАС

Одне із великих народно-релігійних свят, що входить до числа дванадцяти. Як оповідають євангелісти, в середині свого земного служіння Ісус Христос привів своїх учнів на гору Фавор, де раптом преобразився: його обличчя засяяло, як сонце, одяг побілів, як сніг. У народі Преображення Господнє називають Великим і Другим Спасом. Цієї пори збирають врожай фруктів, меду, хліба, грибів, які відносять до церкви на посвяту. На Спаса прийнято поминати померлих родичів. За повір'ями, цього дня вони втрете — після Страсного четверга і Трійці — виходять на світ.
Якщо в родині є тяжко хвора людина, якій на Спаса дати освячене яблуко – символ життя, то вона або видужає, або закінчаться її страждання і вона тихенько помре до Успіня.
Після спасу часто настає різке похолодання, тому приказують: «Прийшов Спас — держи рукавички про запас».

20 СЕРПНЯ - ПИМЕНА

Названий іменами києво-печерських ченців. Пимен Многоболісний народився хворим. Коли хвороба загострилася, його принесли в Печерський монастир, щоб ченці помолилися над ним. Він залишився в монастирі, в якому пробув більше 20 років і ніколи не нарікав на свою хворобу. Міг лікувати інших, а перед смертю сам видужав. Помер у 1110 р. Пимен Посник жив у XIII — XIV ст., постійно постився, споживаючи їжу лише раз на тиждень.

21 СЕРПНЯ - МИРОНА-ГОНИВІТРА

На честь святителя Мирона, єпископа Критського, який жив у IV ст. Помер близько 350 р. В народі цей угодник одержав ім'я Вітрогона або Гонивітра, оскільки в його день, як правило, дмуть сильні вітри. З днем Мирона пов'язують і кінець літа. «Мирони-Вітрогони куряву збивають на дорогах, за красним літом стогнуть». Здавна помічено: який Мирон-Гонивітер, такий і січень.

- ГРИГОРІЯ ІКОНОПИСЦЯ

Був ченцем Києво-Печерського монастиря. Брав участь в оздобленні Успенського собору Києво-Печерського монастиря. В малюванні образів досяг високої технічної виразності. Багато його ікон розходилось по всій Україні. Помер у 1105 р.

22 СЕРПНЯ - АПОСТОЛА МАТВІЯ

Був учнем Ісуса Христа. Спочатку входив до складу апостолів із числа сімдесяти. Згодом його приєднали до дванадцяти апостолів замість Іуди-зрадника. За одним із переказів, Матфій проповідував євангеліє в Ефіопії, де загинув мученицькою смертю близько 63 р.

23 СЕРПНЯ - ЛАВРЕНТІЯ

Вшановується пам'ять римського мученика. Він був архідияконом, тобто заступником єпископа, відав судочинством. Лікував багато хвороб, але найбільше прославився зціленням очної недуги, тому здавна йому молилися щодо прозріння очей. Помер у 258 р.

24 СЕРПНЯ - ФЕДОРА ТА ВАСИЛЯ ПЕЧЕРСЬКИХ

Преподобномученики Василь і Феодор були ченцями в Києво-Печерській обителі в XI столітті і були з'єднані між собою тісною дружбою. Св. Феодор, який роздав свій багатий маєток, згодом спокушуваний дияволом, почав жаліти про це. Преподобний Василій, ієромонах, своїми молитвами та настановами визволив його від пристрасті сріблолюбства. Обидва ченці померли в 1098 році від ран, нанесених ним князем Мстиславом Святополковичем, який несправедливо їх запідозрив в своєкорисному приховуванні знайдених ними скарбів.

- ФЕДОРА ОСТРОЗЬКОГО

Походив із Волинського княжого роду. В молодому віці займав посади Луцького старости, а потім воєводи, активно виступив проти поневолення українських земель Польщею. Брав участь у Грюнвальдській битві 1410 р., під час якої було розгромлено військо хрестоносців. Підтримував гуситський рух у Чехії, спрямований проти окатоличення. Згодом князь Федір невдало виступив у битві з татарами, і це, як припускають, стало поворотним пунктом у його житті: невдовзі він став ченцем Києво-Печерського монастиря. Постриг прийняв під іменем Феодосія. Помер близько 1446 р.

25 СЕРПНЯ - ОЛЕКСАНДРА КОМАНСЬКОГО

На честь єпископа з малоазійського міста Комани. За молодих років заробляв собі на життя виробництвом і продажем деревного вугілля. Оскільки він сам і його одяг були завжди брудні, то його називали Вугільником.

26 СЕРПНЯ - ТИХОНА ЗАДОНСЬКОГО

Народився в 1724 р. Навчався в Новгороді і Твері. Був єпископом Воронезьким, прославився чудо-творенням. Його богословськими працями захоплювався Ф.Достоєвський. Помер у 1788 р.

27 СЕРПНЯ - ФЕОДОСІЯ ПЕЧЕРСЬКОГО

Свято в честь пам’яті перенесення мощів святого Феодосія Печерського. Коли були відкопані мощі, з’явилось небесне знамення - три вогнянні стовпи. Мощі поклали в Успенському соборі Києво-Печерської лаври.

- МИХЕЯ-ТИХОВІЯ

На честь біблійного пророка. Жив у VIII ст. до народження Христа. В його книзі пророцтв є згадка про Віфлієм як місто народження Месії.
На Михея, як правило, дмуть вітри. За характером вітру визначають погоду на осінь. Якщо вітер тихий, то осінь буде доброю. Коли ж буря, слід чекати непогожого вересня

28 СЕРПНЯ - УСПІНЯ БОГОРОДИЦІ

Найбільше свято, встановлене на честь Діви Марії. За переказами, вона померла в 48 років Своє тіло Марія заповіла поховати у Гетсиманський печері. Під час похоронної процесії з'явився Ісус Христос із небесними силами в ореолі сяйва, взяв душу Марії і вознісся на небо. А через три дні після Успіня, Богородиця воскресла і вознеслась на небо. Свята Діва Марія зветься Пречистою, тому й свято одержало назву Першої Пречистої. Два інших відзначатимуться 21 вересня та 4 грудня. Про них говорять так: «Перша Пречиста жито засіває (сіють озимі), друга дощем поливає, а третя — снігом покриває». Успіня Богородиці вельми шановане в народі свято. На Успіня помирають люди, які щиро вірили у Бога. Тому навіть з того світу вони можуть допомагати та захищати своїх рідних.
Після свята Успіня починається відліт ластівок. Якщо ластівки влітку висиджують другий виводок, то осінь скоро не настане. Відліт в цей день журавлів віщує ранню зиму.

серпень 1 29 СЕРПНЯ - ТРЕТІЙ СПАС

Свято пов'язане із вшануванням полотняної ікони Ісуса Христа (Спаса на полотні). За давнім переказом, коли Ісус Христос умив обличчя та витер його рушником (убрусом), то на рушнику відобразився його лик. Рушник було передано хворому на проказу царю, і той повністю вилікувався від хвороби. А чудесний убрус згодом викупив візантійський імператор Костянтин Багрянородний. З цієї події було встановлено свято на честь ікон, і, до речі, єдине на честь образу Ісуса Христа.
В народі воно зветься Горіховим Спасом і Хлібним Спасом, бо закінчилися жнива і починається сівба озимих. «Третій Спас — хліба припас».
 Раніше в цей день влаштовували ярмарки, на яких в основному продавали полотно.

30 СЕРПНЯ - АЛІПІЯ ІКОНОПИСЦЯ

Це перший відомий з історичних джерел український живописець. Очевидно, походив з Києва або його околиць. Навчався у константинопольських майстрів, які прибули для оздоблення Успенського собору Печерського монастиря. Разом з ними юнак виконував мозаїчні роботи і вчився мистецтву іконопису. В 1087 р. постригся в ченці. В монастирі Аліпій продовжував малювати ікони і, за словами Нестора-літописця, «добре ізвик хитрості іконній». Його ікони, що сяяли, ніби сонце, розходилися по всій країні, а деякі з них уславилися як чудотворні. Прославився живописець і як вправний лікар. Помер у 1114 р.

31 СЕРПНЯ - ФЛОРА ТА ЛАВРА

День встановлено на честь святих, які жили в II ст. Це були два брати-близнюки, які навчалися каменярській професії. Вони мали добудувати храм Геракла, але замість нього спорудили християнську церкву, їх наказали стратити, але ангели унесли їхні душі. Історія про Флора (в народній вимові це ім'я нерідко звучить як Фрол) та Лавра за старих часів була дуже популярна в Україні. В народі ці угодники вважаються покровителями коней, тому здавна в селах цей день називають святом коней. За традицією, на Флора та Лавра коням дають можливість відпочити, щоб не накликати пошесті, їх купають у річках і ставках, завивають стрічками гриви у коси, кроплять свяченою водою, тощо.

автор: Довбня Наталія Андріївна
спеціально для dna.com.ua