Календар Березень

Календар БерезеньСила Березня
 
У березні вся природа оживає й дає нове життя, тому цей місяць знаменує початок весни. 
 
Саме за це древні римляни назвали цей місяць на честь Марса – бога родючості природи - мартом. 

В Україні березень іноді називали крапельник, протальник - від швидкого танення снігу, красовик – за неповторну красу та чарівність ожилої природи. 

Але найбільш уживаними назвами цього місяця були – березіль, березник і березень. Можливо ці назви вказували на те, що о цій порі берези починають наливатись соком, що говорить про прихід весни.

Та всі переліченні назви слугували лише ознаками приходу весни, що для українців які були хліборобами та орачами не мали такого великого значення, щоб за ними називати найвідповідальніший період для хлібороба – встановлення часу прокладання першої борозни.

Для хліборобів з березня починався Новий хліборобський рік, тому й місяць одержав відповідну назву – березень або борозен від слова борозна. Бо місяць березень – це період часу сільськогосподарських робіт, пов’язаних з прокладанням першої борозни.

Можливо, й береза отримала свою назву за те, що пускала сік у період сприятливий для прокладання першої борозни. Мабуть саме це допомагало хліборобам визначити час для початку орання.

Та головним завданням для хліборобів було не лише визначити час для початку нового сільськогосподарського року, але й що саме в цей рік буде родити, та яким способом слід орати землю. Тому в березні землероби невсипно слідкували за всіма змінами в природі й враховували усі народні прикмети.

Крім того, українці не ждали спокійно своєї долі, вони згідно народним традиціям вони активно закликали весну та врожай на свою землю.

Це не були розваги та безтурботні ігрища, ні, це були спрямовані дії всієї сільськогосподарської громади. Всі ці дійства згуртовували громаду на весь сільськогосподарський період.

У давніх слов’ян птахи вважалися священними, бо приносили на крилах весну. Тому зустріч Весни супроводжувалась обрядами закликання птахів із Вирію - країни, де живуть душі предків.
 

 

Календар Березень

Ці обряди супроводжувалися випіканням печива, яке дарували дітям. Так, на Сорочини належало роздати сорок бубликів або з’їсти сорок галушок, щоб в такий спосіб пом’янути предків.

Очевидно, що люди брали приклад з поведінки птахів, що гуртувались у зграї для далеких перелетів. Це мабуть допомагало птахам подолати труднощі в дорозі.

Так само повинні селяни гуртуватись у громаду, щоб спільними зусиллями подолати труднощі й успішно провести необхідні сільськогосподарські роботи. Але й не тільки це, вочевидь, згуртованість птахів допомагала їм повернутися додому.

Людям цей приклад нагадував про їх обов’язок – повернутися до обробітку землі. Мабуть тому селян не брали в козаки, бо один раз зоравши землю, хлібороб надалі не може відмовитись від своєї обіцянки, свого обов’язку обробляти землю.

Ось чому день першої борозни українці ще до часів прийняття християнства називали Великоднем, бо в цей день хлібороб брав зобов’язання та клявся Матері Землі.

Тому той, хто не мав бажання ставати хліборобом, не прокладав першої борозни, щоб не брати гріха на душу й не порушувати клятви в майбутньому.
 

 

Календар Березень

Поминання предків під час проведення весняних обрядів, скоріш за все, означало що живі їх нащадки не забули про справу, яку ті довірили їм після своєї смерті. А повернення із Вирію до своїх гнізд лелек означало, що душі предків благословляють з того світу землю своїх нащадків на врожай. Бо лелеки за народним повір’ям приносять господарям щастя та врожай. Тому дівчата весною закликають лелек зупинитись на їхньому дворищі, оселитись біля їхньої хати.  

Помирають о цій порі люди, які залишають після себе великий спадок й хочуть, щоб їхню справу продовжили їхні нащадки. Народжуються о цій порі люди, яким залиши їхні пращури великий спадок, і які повинні продовжити справу своїх пращурів, щоб після себе також залишити великий спадок.

Та часто люди думають, що спадком можуть бути матеріальні цінності, й забувають про духовні цінності. Але саме духовними цінностями обдаровані люди, що народжуються у цей період.

Наталя Довбня.
 
 

Народний Календар


1 БЕРЕЗНЯ - МАРУФИ

Його діяльність припадає на IV - V ст. Месопотамія була на той час однією з країн, де християнство пустило досить міцне коріння. Помер Маруфа у 422 р. В народі цей святий вважається заступником від злих духів, оскільки вилікував біснувату дочку перського царя.
1 березня – Ластівка. Початок закликання весни… «Печуть бублики (символи сонця весняного), печиво у вигляді «пташок» – «жайворонки» роздають дітям, аби ті закликали пташок з вирію…» Вербиця прокидається – вербний тиждень починається… – і в Україні розпочинаються пташині свята.

2 БЕРЕЗНЯ - ФЕДОРА 

Жив на початку III ст. Був він тироном, що означає воїн-новобранець, у римському війську. Він сповідував християнську віру, тому відмовився виконати наказ принести жертву поганським богам. А коли його відпустили, то підпалив храм язичників, які утискали християн. Після жорстоких катувань його спалили. З XII ст. сюжет про життя цього мученика став популярним в Україні. За його мотивами було написано багато літературно-релігійних творів.
В цей день вшановується пам'ять Федора Мовчазного, що жив у XIII ст., і який похований у Дальніх печерах Києво-Печерської лаври. Він відзначився подвигом мовчання, чим досяг невидимого спілкування із Самим Богом, за що одержав від Бога дар чудотворіння.
У старі часи існувало також повір'я, що, помолившись святому Федору, можна повернути викрадені речі.

3 БЕРЕЗНЯ - ЛЕВА ТА ФЛАВІАНА 

Обидва жили в V ст. Лев увійшов в історію як папа римський Лев І, а Флавіан - як архієпископ Константинопольський. Вони були противниками монофізитства - вчення про одну (божественну) природу Ісуса, а не дві - божественну й людську. Послання Льва і Флавіана було покладено в основу віровизначення IV Вселенського собору, який відбувся в Халкідоні в 451 р. і який відкинув монофізитство.

4 БЕРЕЗНЯ - АРХИПА, ФИЛИМОНА Й АПФІІ

Всі вони жили у малоазійській області Фрігії. Архип і Филимон були апостолами із 70-ти, співробітничали з апостолом Павлом. Апфія була дружиною Филимона. В їхній домашній церкві часто збиралися християни. Під час правління римського імператора Нерона прийняли мученицьку смерть.

5 БЕРЕЗНЯ - САДОКА І З НИМ 128 МУЧЕНИКІВ

Садок був єпископом Перським. Близько 344 р. його разом з іншими християнами за сповідування вчення Ісуса замучили. Церковні легенди розповідають, що коли Садок був підданий тяжким випробуванням, то він молився, щоб той, хто призве Бога його іменем, удостоївся спасіння. Саме тому до цього мученика звертаються з особливою молитвою про врятування від задаремної, марної смерті.

- АГАФОНА

Вшановується пам'ять Агафона - папи римського і Агафона Печерського. Перший з них відомий своїм посланням VI Вселенському собору, який проходив у Константинополі у 681 р. У посланні засуджувалось як єресь монофізитство - напрям у християнстві, який визнавав за Ісусом лише одну сутність - божественну, а не дві - божественну і людську. Помер святитель у 682 р.
Агафон Печерський був ченцем Києво-Печерського монастиря в XIII-XIV ст. Зціляв недужих через покладання на них своїх рук і мав дар пророцтва. Похований у Дальніх печерах.

- ЛЕВА єпископа Катанського

За народними прикметами хворі люди цього дня спостерігали за небом, якщо бачили падаючу зірку, то це віщувало скору смерть.

6 БЕРЕЗНЯ - КОЗЕЛЬЩИНСЬКОЇ ІКОНИ БОГОМАТЕРІ

Історія її тісно пов'язана з фактом дивовижного зцілення доньки графа Капніста, нащадка відомого українського і російського письменника В.В.Капніста. Через тяжку хворобу Марія (так звали дочку графа) втратила здатність самостійно рухатися. Тодішні світила медицини не допомогли. У відчаї Марія звернулася з молитвою до ікони Богоматері - старовинної сімейної реліквії - і раптово одужала. На честь цієї щасливої події граф збудував у своєму родинному маєтку у Козельщині (Полтавська обл.) каплицю, потім дерев'яну церкву, а в 1900 р. було споруджено оспіваний О.Гончаром собор. Нині ікона знаходиться у відновленому Козельщинському монастирі.


7 БЕРЕЗНЯ - МАВРИКІЯ І 70 ВОЇНІВ

Усі вони служили в римському війську, були послідовниками вчення Ісуса Христа. За приналежність до християнської віри близько 305 р. вони були замучені.

8 БЕРЕЗНЯ - ПОЛІКАРПА

Цей святий прожив довге і цікаве життя, а скінчив його трагічно. В юності він розмовляв з деякими апостолами, які розповідали йому про діяння Христові. Згодом став єпископом сирійського міста Смирни. Він розвінчав учення гностиків, які намагалися поєднати ідеї християнства, східних релігій та античної філософії, прагнув створити єдину практику щодо свята Великодня. В 167 р. Полікарпа спалили на вогнищі.

9 БЕРЕЗНЯ - ОБРЕТІННЯ, ОБЕРТІННЯ

Одне із свят, присвячених мощам Іоанна Хрестителя. Відзначається Перше і Друге їх обретіння (знайдення). За церковними легендами, після відсічення голови Іоанна тіло його поховали в самарійському місті Севастії, а голову - на горі Єменській. У IV ст. при будівництві храму на цій горі вперше віднайшли голову і її поховали в спорудженій церкві. Після запустіння храму в 452 р. голову віднайшли вдруге.
В народі свято одержало назву Обертіння і набуло зовсім іншого смислу: цього дня птиця повертається до гнізда, діти - до хліба, а чоловік - до жінки та роботи. Першим прилітає жайворонок. Летять дикі гуси і качки. Повертаються і лелеки. До них ставляться майже як до священного птаха. Двір, де є гніздо лелеки, вважається щасливим. Найбільше хвилюються при першій зустрічі з лелекою дівчата. Існує повір'я, що коли дівчина побачить бусла в небі, то незабаром вийде заміж, якщо в полі, то все літо буде дівувати. Цього дня, щоб не накликати біди, жінки не перуть білизну.
9 березня наші пращури розпочинали нове літо. Нове літо приходило в хату. Пригощали його Щедрою Вечерею, на яку збиралася вся родина, співали щедрівку, бо колись щедрівки виконували на весні. Сорочини – пробудження Матінки-Землі. Прилітає сорок різних пташок із різних країн. Бубликами закликаємо пташок із Вирію (сорок бубликів або печиво у вигляді пташок – «жайворонків» – роздають дітям). Птахи приносять на крилах Весну. Варять галушки, вареники. З цього дня проганяють Мороза, викидаючи його за вікно по одному з житніх колобків, які випікали саме цього дня.

10 БЕРЕЗНЯ - ТАРАСА

Пов'язується з іменем Константинопольського архієпископа Тарасія, який походив із знатного роду, займав пост державного секретаря, головував на VII Вселенському соборі в Нікеї. Він засудив іконоборство і затвердив визначення про шанування ікон і хреста. Помер у 806 р. У нас цей святитель відомий під іменем Кумошника (від спотвореного "комаха"), оскільки у цей період спостерігалися спалахи комахи, тобто лихоманки.

11 БЕРЕЗНЯ - СЕВАСТЯНА

Пам'яті мученика Севастяна, закатованого близько 66 р., і ченця XV ст. Севастяна Пошехонського, який відбував подвиг у монастирі в Пошехоні, і помер близько 1500 р.

12 БЕРЕЗНЯ - ПРОКОПА-ПЕРЕЗИМНИКА

Від імені Прокопія Декаполіта, ченця VIII ст. Називають Перезимником, бо настало тепло і якось перезимували.

- ТИТІВ ПЕЧЕРСЬКИХ

Були ченцями Києво-Печерського монастиря. Один із них жив у XII ст. За життя мав неприязні стосунки з дияконом Євагрієм, які згодом переросли у непримириму ворожнечу. Диякон не захотів пробачити Титові навіть тоді, коли той помирав і каявся у своїх гріхах. За втручанням Небесних сил хворий Тит одужав, а злостивий диякон упав мертвим. Згодом Тита за високі моральні якості поставили пресвітером, помер у 1190 р. Похований у Ближніх печерах. Інший Тит замолоду був воїном, під час походу його було тяжко поранено в голову, після чого він пішов у монастир, де повсяк час каявся та молився про відпущення гріхів. Припускають, що чернечі подвиги він відбував у XIV ст. Похований у Дальніх печерах.

13 БЕРЕЗНЯ - ВАСИЛЯ ТЕПЛОГО, КАПЕЛЬНИКА

За іменем сповідника християнської віри Василія, що помер у 750 р. За багатовіковими спостереженнями, цього дня, як правило, буває відлига. Сонце вже досить відчутно пригріває. З дахів починає капати зледенілий сніг. Вважається, що на Василя Теплого мисливцям треба збиратися полювати на зайців. Помічено: коли цього дня випадає дощ, то літо буде мокрим.

- ІОАННА КАССІАНА

Встановлений на честь Іоанна Касіана. Він перший на Заході (в Римі) зробив кодифікацію, тобто систематизацію законів, що регулювали чернече життя. Народився близько 360 р. у Придунав'ї, як гадають, був скіфом. Багато років провів у монастирі у Віфлеємі, згодом потрапив у Константинополь, став учнем Іоанна Золотоустого. Останню третину свого життя провів у Римі. Помер у 435 р. В народних приповідках і легендах України він виглядає похмурим і злим чоловіком і лихо тому, на кого він гляне. «Кас'ян на скот згляне — скот валить, на дерево — дерево валить», — говорить прислів'я. Раніше око Кас'яна вважалося настільки небезпечним, що в цей день селяни взагалі не виходили з осель, особливо до сходу сонця. Однак не всі легенди зображують преподобного Кас'яна таким страшним: у деяких із них він бореться з бісами.
В цей день відмічається пам'ять Кассіана Затвірника, що жив у XIII-XIVст. в Києво-Печерському монастирі. Він був постником і чудотворцем – гонителем бісів. Похований у Дальніх печерах.

14 БЕРЕЗНЯ - ЯВДОХИ-ПЛЮЩИХИ

Назва дня походить від імені мучениці Євдокії. Вона народилася наприкінці І ст. в єгипетському місті Іліополі, була вродливою і вела розкішне життя. Потім розкаялась і пішла в дівочий монастир, де стала ігуменею. У неї був дар чудо творення - хресним знаменням омертвляла отруйних змій. Євдокія була страчена близько 160 р.
За старим стилем цей день припадає на перше березня, отже він відкриває весну. І звуть його другою зустріччю весни, бо перша була на Стрітення. Плющихою цей день називають тому, що цієї пори дмуть теплі весняні вітри, які "плющать" шар снігу або криги, якщо він, звичайно, є. Дівчата і маленькі діти цього дня "кличуть весну", щоб скоріше приходила. Цього дня наші Предки зустрічали Весну, виходячи до схід Сонця на горби, ставали на воротях або вилазили на дерева і закликали її.
Колись цього дня починали білити полотно, бралися за ткацтво, оглядали сільськогосподарський реманент і лагодили його: "Прийшли Євдокії - лялькові затії: плуга чинити, борону точити".
Сонячний день на Явдохи віщує урожай пшениці і погожу весну та літо, похмурий - проса і гречки та негоду на наступні місяці.

15 БЕРЕЗНЯ - АРСЕНІЯ

Він являється автором однієї з редакцій "Києво-Печерського патерика" - видатної пам'ятки давньоукраїнського письменства. Арсеній був спочатку ченцем у Києво-Печерському монастирі, згодом єпископом Тверським. Він заснував Желтиків монастир, сприяв церковному будівництву. При ньому пожвавилося тверське літописання, а в 1406 р. він створив найдавніший список "Патерика", який містить названу його іменем редакцію - Арсеніівську. Помер святитель Арсеній у 1409 р.

- ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ "ДЕРЖАВНА"

Цього дня 1917 р., в день зречення престолу Миколою II, в селі Коломенському під Москвою було виявлено велику чорну ікону. Її промили, і присутнім явилася Божа Матір, зображена у незвичайному вигляді: вона сиділа на троні в червоній порфірі, із короною на голові, в руках тримала державу (земну сферу) і скіпетр (берло), тобто з усіма царськими регаліями. В село Коломенське потяглися юрми віруючих, оскільки ікона, за переказами, зцілювала від душевних і тілесних хвороб. З приходом до влади більшовиків почалися гоніння на ікону. Лише в 1990 р. в селі Коломенському храмі Казанської Божої Матері відбулося прославляння ікони Божої Матері "Державна".

16 БЕРЕЗНЯ - ЕВТРОПІЯ, КЛЕОНІКА І ВАСИЛИСКА

На честь мучеників, які постраждали за Христову віру близько 308 року.

17 БЕРЕЗНЯ - ГЕРАСИМА-ГРАЧІВНИКА

Вшановується пам'ять преподобного Герасима, який жив у V ст., і Герасима Вологодського. Перший з них був настоятелем монастиря поблизу Йордану, помер у 475 р. Герасим Вологодський народився у Києві, прийняв чернецтво у Гнилецькому монастирі неподалік Києва. Згодом оселився на далекій півночі, проповідуючи християнську віру. Помер у 1178 р. Цей день здавна пов'язується з прильотом перших граків. І понині у деяких селах цього дня печуть хлібини у вигляді граків.

- ВАСИЛЬКА РОСТОВСЬКОГО

Був сином князя Костянтина Всеволодовича. В 1238 р. у битві на ріці Сіті з татарами потрапив у полон. Його примушували прийняти поганську віру і виступити на боці татар. Князь відмовився і його вбили в Ширенському лісі. Дружиною Василька Костянтиновича була Марія, дочка чернігівського князя Михайла Всеволодовича, замученого в орді разом з його боярином Федором. Завдяки літературній діяльності Марії була створена повість про Михайла Чернігівського. Марія сприяла встановленню шанування батька і чоловіка.

18 БЕРЕЗНЯ - КОНОНА

Назва дня пов'язується з іменем мученика, який займався городництвом і жив у III ст. В старовину градарями називали городників і садівників. Здавна цього дня заведено копати городи та замочувати насіння капусти й помідорів для висіву в парниках. У цей день згадують ще одного мученика на ім'я Конон Ісаврійський, що походив з Ісаврії (територія південно-східної Туреччини), жив у І ст.
За народним звичаєм цього дня відмічали святого Конона – захисника й доглядача коней. За народними віруваннями саме за це Ілля-Громовик довіряв Конону правити кіньми на своїй колісниці. Саме в цей день селяни, що тримали коней, намагались задобрити домовика, щоб той не збиткувався з коней, а захищав їх від злих сил. Бо коні дуже чутливі до присутності злих сил, тому ті найперше намагаються згубити коней.

19 БЕРЕЗНЯ - ВІДНАЙДЕННЯ ЧЕСНОГО ХРЕСТА

Церковне свято, пов'язане з подорожжю в 325 р. в Палестину матері римського імператора Костянтина Великого імператриці Олени. В Єрусалимі вона знайшла хрест, на якому був розіп'ятий Ісус, цвяхи, якими його прибили до хреста, оніксовий бокал з останньої вечері тощо.

20 БЕРЕЗНЯ - СЕМИ ХЕРСОНЕСЬКИХ ЄПИСКОПІВ

Вони проповідували християнство в Херсонесі Таврійському (нині Севастополь) у IV ст. Крім Євферія, який помер під час поїздки до Константинополя, всі інші єпископи є священномучениками. Капітон охрестив херсонесців, а під час однієї місіонерської подорожі його втопили в гирлі Дніпра. Ще раніше язичники вбили єпископів Євгенія, Єлпідія та Агафадора. Першими єпископами Херсонеса, які прийняли мучеництво, були Єфрем і Василій.

21 БЕРЕЗНЯ - АПОСТОЛА ЄРМА

Він належав до числа 70-ти. В юності був проданий у рабство одній багатій жінці, яка згодом відпустила його на волю. Завдяки торговельним, часто нечесним, оборудкам Єрм зробився багатим і за це був покараний: дружина його стала сварливою, а діти зреклися християнства. Тоді він покаявся, після чого став одержувати одкровення з неба від Бога, які виклав у своїй книзі "Пастир".

22 БЕРЕЗНЯ - 40 СЕВАСТІЙСЬКИХ МУЧЕНИКІВ

Присвячено пам'яті християн, страчених у 320 р. у вірменському місті Севастії. Їх всю ніч протримали на озері, скутому кригою, а потім після тортур спалили.
Здавна на Україні з днем Сорока мучеників пов'язувався цілий ряд звичаїв і повір'їв. Наприклад, господині цього дня варили галушки, і кожен член сім'ї з'їдав їх по сорок штук. Школярі обдаровували своїх учителів сорока бубликами.
На Сорок мучеників було прийнято готувати печиво у вигляді жайворонків, які своїм прильотом вже сповістили про прихід весни. Саме тому цей день називають також святом жайворонків. Печиво роздавали дітям, і вони з криком бігли закликати весну.

23 БЕРЕЗНЯ - КОНДРАТА ТА КОДРАТА НІКОМІДІЙСЬКОГО

Обидва були ревними служителями Христової віри, жили в III ст. Перший із них добре розумівся на травах і лікував ними людей. Інший Кодрат відзначився тим, що на свої гроші купував їжу і давав її ув'язненим християнам. Померли обидва мученицькою смертю.

24 БЕРЕЗНЯ - СОФРОНІЯ

Походить свято від імені палестинського ченця VII ст., який був єпископом Єрусалима, прославився своєю вченістю і блискучим ораторським талантом. Помер близько 644 р.
В Дальніх Печерах Києво-Печерської лаври знаходяться мощі Софронія Затвірника. Він, зачинившись у темній печері, щодня прочитував увесь Псалтир. Софроній Затвірник носив на собі власницю й залізний пояс, не знімаючи їх до самої смерті.

25 БЕРЕЗНЯ - ФЕОФАНА

Цей день названий за ім'ям константинопольського ченця IX ст. Він служив при імператорському дворі, певною мірою реформував суд, поліпшив життя людей. Бував у Сігріанських горах, де жили пустельники-ченці, за що його назвали Сігріанським. Помер Феофан у 818 р.
За народним звичаєм переказують, якщо цього дня буде туман, то рік буде урожайним на льон. В цей день годиться особливо піклуватися про коней: за повір'ями, якщо цього дня захворіє кінь, то він усе літо хворітиме.

26 БЕРЕЗНЯ - НИКИФОРА

День встановлений з нагоди перенесення мощів цього видатного візантійського історика та богослова IX ст. Він був радником імператора, на березі Босфору заснував монастир, у 806 р. став патріархом Константинопольським. Никифор написав дві історичні праці, одна з яких - "Літописець коротко" - багато в чому визначила систему хронології наших літописів. Він зробив також великий внесок у розвиток теорії релігійного образотворчого мистецтва. Помер у 829 р. в засланні, а у 846 р. його мощі були перенесені до Константинополя.

27 БЕРЕЗНЯ - РОСТИСЛАВА

Святкується на честь великого Київського князя Ростислава Мстиславовича, у хрещенні Михайла, який був онуком Володимира Мономаха. Він сприяв примиренню князівських міжусобиць, багато уваги приділяв боротьбі з половцями. Перед візантійським імператором і патріархом він поставив умову не обирати надалі митрополитів України без згоди на те її можновладців. Помер у 1167 р.

28 БЕРЕЗНЯ - АГАПІЯ

В цей день вшановується Агапій та пам'ять інших семи мучеників, які постраждали разом з Агапієм за Христову віру в 303 році.

29 БЕРЕЗНЯ - АРІСТОВУЛА

Належав до числа 70-ти апостолів. Народився в Римі. Про нього згадує в Посланні до римлян апостол Павло. Арістовул був єпископом Британії, де проповідував учення Христа.

30 БЕРЕЗНЯ – ТЕПЛОГО ОЛЕКСИ

Свято бджолярів, мисливців і рибалок. Встановлено на честь християнського подвижника IV-V ст. За праведне життя люди шанували Олексія як чоловіка Божого. І навіть після його смерті біля тіла святого сліпці прозрівали, а душевнохворі зцілялися.
В народному побуті святий Олексій, чоловік Божий, одержав ім'я Теплого Олекси, бо о цій порі повіває теплий вітерець, із гір сходить останній сніг, на річках тане крига, якщо вона, звичайно, є.
Цього дня пасічники виставляють вулики, а якщо холодно, то йдуть у приміщення, де зимують бджоли, і влаштовують ціле дійство з примовляннями щодо гарного медозбору. Мисливці запевняють, що в день Теплого Олекси лисиці переселяються із старих нір у нові. Рибалки святкують цей день, сподіваючись на добрі лови: "бо хто не шанує Олексія, чоловіка Божого, тому риба на руку не піде". "На Теплого Олекси риба хвостом лід розбиває". І це ніби можна почути й побачити - треба тільки вийти раненько на берег.

31 БЕРЕЗНЯ - КИРИЛА ДЕРИПОЛОЗА 

Свято походить від імені архієпископа Єрусалимського Кирила, який помер у 386 р. Так називають цей день у північних регіонах України та Росії, де цієї пори їздити по зимових дорогах саньми стає дуже важко, а то й неможливо.
 


автор: Довбня Наталия Андреевна
специально для dna.com.ua