Лікування хвороб
 А   Б   В   Г   Д   Е   Ж   З   І    Ї 
 К   Л   М   Н   О   П   Р   С   Т   У 
 Ф   Х   Ц   Ч   Ш   Щ   Ю   Я 

Ой на Івана, ой на Купала!

Ой на Івана, ой на Купала!Ніч на Івана Купала


Ніч на Купала 7 липня в нашій уяві завжди пов'язана з великими грозами, природними стихіями та різним дивами.

Крім того, купальська ніч повна всяких чудес: можна чути мову звірят, деякі рослини ходять з місця на місце, цвітуть чудодійні квітки – папороть.

 Ніч на Івана Купала звичайно дуже темна, й чари найсильніші, тому й приказували - Ой, на Івана, ой, на Купала!. 

Хоча ніч на Івана Купала найчарівніша, та нечиста сила найбільше ганяє, бо стереже папороть й інші чудодійні зілля, які вперше розцвітають цієї ночі.

Говорять, що папороть розцвітає рівно опівночі, і з тріскотом загорається дивним блакитним вогнем, але потому відразу й осипається.

Хто встигне вирвати цю квітку, тому закопані скарби відкриваються самі, й той дістане чудодійну силу та знання.

Ой на Івана, ой на Купала!




Але цю квітку стереже нечиста сила, щоб хто бува її не зірвав.

Зазвичай, цвіт папороті зриває собі тільки нечиста сила, бо хоче бути багатою, всезнаючою та всемогутньою. Коли б квітку папороті зірвала людина, то й вона була б такою, але сатана її до чудодійної квітки не допустить.

Тільки якщо той, хто шукає захованого скарбу чи квітки папороті, зніме з себе хрестика, та не буде навіть хреститися невільно, тільки тоді нечиста сила прийме його за свого, й дозволить зірвати цей цвіт.

В такому разі, він зникне разом з нечистою силою, бо Божественна Сила в цей час та напередодні Івана Купала знищує на землі нечисту силу.

Тому той, хто поєднається з нечистим, стане йому подібний, та згине разом з ним.

Насправді цвіт папороті має такий вид.

Ой на Івана, ой на Купала!



Лікарські рослини зірвані на Івана Купала мають магічні властивості – знищують нечисту силу та всі хвороби та біди, які та приносить людям.

За лікарським зіллям жінки ходять гуртом.

Ой на Івана, ой на Купала!




Це такі зілля як:

- „розрив трава” – магічна трава дає доступ до всього міцного та замкненого, здатна розривати нечисту силу та хвороби, що викликані нею, яку знають тільки справжні знахарі-цілителі;

- „ключ-трава” – магічна трава (різновид папороті) дає доступ до всього таємничого, прихованого, здатна відкривати усі замки;

- „плакун-трава” здатна відганяти та доводити до сліз нечисту силу, передавати свої властивості іншим травам та квітам, тому рекомендували брати її з собою, коли йшли зривати інші трави в різний час;

- „скакун-трава” – магічна трава, що здатна ловити нечисту силу;

Ой на Івана, ой на Купала!- любисток чи люби-мене відганяє нечисту силу, щоб та не крала людську красу, привертає любов дівчини чи жінки до чоловіка. „Купати в любистку — будуть дівчата або хлопці любити";

- фіалка триколірна або „Іван та Мар'я”, пов'язана з легендою про брата та сестру – Мар'яну та Купала, що не знали про своє походження.

Вони були з дитинства розлучені. Морена, що здатна була насилати морок, забуття, викрала маленьку Мар'яну, й виростила її без знання про її рід.

Тому в ніч на Івана Купала спалюють опудало Морени, що зображає людей, які знаються з нечистою силою - відьом та відьмаків.

Коли Мар'яна виросла, то певернулась до свого краю.

По дорозі Мар'яна зустріла красивого та молодого парубка Івана. Вони закохались один в одного й побралися, та коли довідались, ким вони доводяться один одному, то захотіли накласти на себе руки.

Та за їхній тяжкий гріх ніщо їх не приймало для смерті:

Ой на Івана, ой на Купала!- Ходімо, сестро, в темний ліс,
- Нехай же нас звір поїсть...

- А ліс каже: не прийму,
- А звір каже: вижену...

- Ходімо, сестро, горою,
- Розсіймося травою:

- Будуть люди зілля брати,
- Сестру з братом споминати, —

- Я зацвіту жовтим цвітом,
- Ти зацвітеш синім цвітом,
- Буде слава цілим світом...


Трава «Іван та Мар'я” нагадує людям про їхній рід, віру та звичаї, яких вони повині дотримуватись.

В цій траві знаходяться такі генетичні властивості, які спроможні захищати людину від омани, задумливості, нудьги, надмірної плаксивості, особливо дітей, від поганого настрою;


Ой на Івана, ой на Купала!



- перестріч гайовий називають брат-і-сестра, братики, братки, братчики, день-i-нiч, жовтушка, зебрій, iван-i-марiя, мар'янник, сестрички, що також пов’язано з наведеною легендою, й цвіте двома кольорами, та ця трава має дещо іншу лікувальну дію ніж фіалка триколірна.

- звіробій звичайний використовують для обкурювання оселі від нечистої сили.

- полин гіркий охороняє від нещастя, злих духів. Ним заквітчували на Івана Купала житла й господарські будівлі, носили при собі як оберіг від русалок;

- чорнобиль — це жертовне зело: його кидають у Іванів вогонь і просять, чого хочуть, — сповниться. Полином звичайним або чорнобилем перепоясувались під час жнив, щоб запобігти болю в попереку. Його використовували в прогнозуванні – виживе хворий чи ні. Для цього хворого купали у відварі чорнобилю і чекали три дні;

- полин -„боже деревце”, зірваний на Івана Купала та посвячений у церкві, застосовували для підкурювання від „уроків”;

- кропиву на Івана Купала вішали на воротах, дверях, втикали в щілини хлівів як оберег від відьом, нечистої сили, що в купальську ніч набувала активності та сили;

- лопух охороняє від хвороб, нещастя та злих духів;


Ой на Івана, ой на Купала!


- стародуб альпійський (Laserpitium alpinum) – „змієвона” переважно росте в Карпатах, де про неї ходять легенди, тонкий змієподібний корінь якої тікає, коли його копають. Тому біля рослини кладуть окраєць хліба, щоб можна було викопати її корінь;


Ой на Івана, ой на Купала!



- чебрець, зірваний до схід сонця на Івана Купала та посвячений у церкві, здатний приносити щастя, носили в ладанках, використовували для підкурювання під час релігійних свят.

Магічні трави - „розрив трава”, „ключ-трава”, „плакун-трава”, „скакун-трава” ростуть в особливих місцях, які знахарями тримаються в таємниці.

Зовнішній вид цих перелічених трав нагадує їх властивості. Наприклад, „розрив трава” неначе розриває землю, „плакун-трава” виділяє краплини води неначе плаче, „скакун-трава” може рухатись по землі, не даватись в руки.

Можливо саме ці властивості проявляються у цього зілля напередодні Івана Купала, коли починають гриміти грози, коли Божественна Сила знищує нечисту силу, а в інший час ці властивості не помітні або навіть відсутні.

Крім трав, що приносили людині користь, знахарі звертали увагу на поодинокі трави, які своїм ростом проявляли силу нечистого. Таким було зілля дзвінець, яке росло на пустій землі або лисій землі, на якій ніщо крім нього не росло.

Тай сам дзвінець не у всякі роки ріс або ріс в дуже малій кількості.

Якщо в якійсь рік його росло доволі багато, то знали, що скоро на цю місцевість прийде біда. Тому народна мудрість вчила: „Як зародить дзвінець, буде світу кінець”.


За народним звичаєм «трави брати треба до 12-ї години, пізніше не можна, бо тінь пішла. Якщо видно тінь людини, то зілля стає не в помочі».

«Збирати трави треба до обіду. До обіду все краще робити, бо день прибуває».

Тому зілля збирають в першій половині дня Івана Купала між ранішньою та обідньою церковними службами. Можна нарвати зілля до схід сонця та принести його на службу до церкви, щоб зразу похрестити.

Деякі екземпляри зілля заготовляють при світлі місяця, бо саме тоді вони начебто набувають особливої цілющої сили. Їх також треба принести до церкви, щоб охрестити.

Та на Івана Купала рідко буває тиха місячна ніч.

Існував іще цілий ряд застережень, своєрідних правил.

Широко побутувало, наприклад, повір'я, що не кожен може збирати лікарські трави, а тільки той, хто вміє їх розрізняти, знає, яке зілля треба давати неодруженим, а яке жонатим, яке чоловікам, а яке жінкам, бо є «жіноче, а є чоловіче” зілля.

Чоловіче зілля не цвіте, а жіноче з квітками.

Деякі трави повинен був рвати тільки сам хворий.

Вважалось, що збирати лікарські трави можуть лише старі жінки та дівчата-підлітки, тобто «чисті», а молоді жінки («ті, які перуться», «які цвітуть») — ні.

За віруванням, спільним для всіх слов'ян та інших європейських народів, вода на Івана Купала набуває особливо цілющих властивостей.

Вважалось що Бог за допомогою Божественного Вогню – блискавки виганяє нечисту силу з річок, озер та ставків. Після чого в них можна спокійно купатись і не боятись нічого лихого.

А сама вода набуває надзвичайних властивостей – вона здатна змивати не тільки бруд, а й очистити людину від хвороби та впливу на неї нечистої сили. Тому в ній шукали зцілення буквально від усіх недуг.

Для цього з водою проводили такі очищувальні обряди — купання, обмивання, вмивання, качання по росі та інші.

Закохані купалися парами, сімейні люди також - парами, а дівчата, які ще не мали пари пускали по воді віночки своєї долі.

Ой на Івана, ой на Купала!



Гей, на Івана, гей, на Купала,
Красна дівчина долі шукала.

Долі шукала, віночок вила,
Долі водою його пустила.

Поплинь, віночку, по бистрій хвилі,
Поплинь під хату, де живе милий.

Поплив віночок долі водою,
Серце дівчини забрав з собою.


У багатьох місцевостях на Україні, хворим, особливо на шкірні хвороби, радили в цей день до схід сонця скупатися в річці або облитись джерельною водою.

У росіян паралельно з купанням побутував своєрідний купальський ритуал, який поєднував миття в бані з лікувальними травами.

Його пов'язують з суворими кліматичними умовами, з одного боку, та тією роллю, яку відігравали бані в житті селян північних районів Росії, з другого. Селяни, щоб бути здоровими, парилися на Купала в бані, а в віники втикали підбіл. Хворих відносили в баню на кропиві й парили цілющими травами.

Цілющі властивості приписували й зібраній до схід сонця на Івана Купала росі. Вона надає краси обличчю, коли нею вмитися, лікує хвороби очей, що викликані впливом нечистої сили – більмо, трахома, різке зниження гостроти зору, від висипів на обличчі та вугрів.

Збирали росу за допомогою нового або чистого білого полотна льону або коноплі. Бажано, щоб полотно було зроблено в тій місцевості, де береться роса.

Також існує дещо інший спосіб збереження купальської роси, коли її переварювали на вогні, запаленому посвяченою вербою.

Чоловіки на Івана Купала качалися по росі, щоб бути сильними.

Коли в ніч на Івана Купала йшов сильний дощ з громом, блискавкою можливо навіть з градом, то збирали дощову воду та град, які мали аналогічні властивості з росою.

Цією водою обмивались. Одержану з граду воду застосовували для лікування очей, давали пити дітям при коклюші.

Ой на Івана, ой на Купала!



Великого значення в народному обряді на Івана Купала надавали вогню та диму. Купальське вогнище використовували як засіб зцілення від усяких недуг та чарів.

Через нього стрибали парами, щоб випробувати силу кохання, їм обкурювали хворих.

автор: Довбня Наталия Андреевна
специально для dna.com.ua